Zalando kent een explosieve groei

Het van oorsprong Duitse online kleding- en schoenenbedrijf Zalando, kan over het eerste kwartaal van 2016 prima cijfers in de boeken schrijven. Het bedrijf ligt daarmee heel comfortabel op de door haar zelf gekozen koers.

Hoge omzetgroei, lage nettowinst

Behaalde Zalando in het eerste kwartaal vorig jaar nog 643 miljoen euro omzet, in het afgelopen eerste kwartaal kon het bedrijf 796,1 miljoen euro in de boeken schrijven. Een forse stijging die bovendien goed correspondeerde met de verwachting van 788 miljoen tot 801 miljoen euro die het bedrijf zelf bekend maakte in april. Toch was de nettowinst maar een schijntje van het bedrag dat in het eerste kwartaal van 2015 onder de streep overbleef. Resteerde toen 24,3 miljoen euro, in het eerste kwartaal van 2016 noteerde Zalando slechts een nettowinst van 4,6 miljoen euro.

Hoog investeringsbedrag

Gelukkig is er niets aan de hand met de winstgevendheid van de producten. De winst wordt flink afgeroomd door het hoge bedrag aan investeringen dat Zalando dit jaar doet. Geen onbekend fenomeen bij online winkels. In deze sector wordt vaak de meeste winst opnieuw geïnvesteerd om in de markt de koppositie te behouden. Met een voorgenomen investeringsbedrag van 200 miljoen euro, ligt het totale investeringsbedrag in 2016 bijna drie en een half keer zo hoog als in 2015.

Flink deel van omzet uit de Duits sprekende landen

Het grootste deel van 796,1 miljoen euro omzet komt uit de landen waar Duits gesproken wordt. Het gaat hier om 405 miljoen euro, die door Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland voor hun rekening worden genomen. De webwinkel heeft op dit moment 18,4 miljoen unieke klanten. Op basis van de huidige cijfers wordt door Zalando in het lopende jaar een totale omzetgroei van 20 à 25 procent verwacht.

Succesverhaal nog lang niet ten einde

De omzetgroei van Zalando bedroeg tussen 2012 en 2015 maar liefst 260 procent. Het aantal klanten nam in die periode toe met 91 procent. Inmiddels is het bedrijf in 15 landen in het westen van Europa actief. Dat het succesverhaal nog lang niet ten einde is, kan worden afgelezen uit de voortgaande groei. Bovendien is een verdergaande transitie zichtbaar van schoenen- en kledingwebsite naar een online kledingplatform. Om dit proces in goede banen te leiden, neemt Zalando binnenkort het op internethandel toegespitste Duitse IT-bedrijf Tradebyte over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *