Vietnam, een interessante groeimarkt

In de Aziatische markt speelt Vietnam een steeds grotere rol. Het land is op verschillende terreinen een echte groeimarkt.

Luchtvaart groeit snel

Eén van de voorbeelden hiervan is de positie op luchtvaartgebied. Die is onder andere af te lezen aan de aanschaf van nieuwe vliegtuigen. Dit was dan ook wat ze bij het Amerikaanse Boeing merkten. Vietnam zit in de Top 10 van snelst groeiende luchtvaartmarkten en bestelde bij Boeing maar liefst 100 nieuwe vliegtuigen. De order heeft een totale waarde van ruim 11 miljard dollar. De leveringen starten in 2019 en in 2023 moet het laatste toestel aan de Vietnamezen zijn afgeleverd.

Ook voor zuivel interessante markt

Ook het Nederlandse zuivelbedrijf FrieslandCampina ziet wel wat in de Vietnamese markt. Om deze te kunnen bedienen zal voor 125 miljoen euro in Thailand worden geïnvesteerd. Dit land zal als uitvalsbasis gaan dienen voor de export naar Vietnam en omliggende landen. De investering zal worden uitgesmeerd over de komende 5 jaar en maakt het nog makkelijker voor FrieslandCampina om haar jaaromzet in Azië te verhogen. Na het afronden van de voorgenomen investeringen verwacht FrieslandCampina van haar totale jaaromzet maar liefst 50 procent in Azië te behalen.

Toename van de bierconsumptie

Bierbrouwer Heineken is in deze regio ook zeer actief. In 2012 nam het bedrijf het Singaporese Asia Pacific Breweries (APB) over. Deze brouwer is bekend van het populaire Tiger bier dat in Azië veel wordt gedronken. Door de overname werd Heineken met haar verschillende biermerken de nummer twee in Vietnam. Al in 2012 werd in Vietnam tot 2020 een volumegroei van 7 procent per jaar verwacht. Inderdaad wist Heineken ook het afgelopen jaar haar marktaandeel in Vietnam te vergroten en boekte het bedrijf in heel Azië een verkoopgroei va maar liefst 6 procent. Dit ondanks het feit dat er zowel in China als Indonesië een teruggang te zien was.

Nieuwe kansen in Myanmar

Ook Myanmar (het voormalige Birma) werd inmiddels door de bierbrouwer betreden. Heineken ziet in het land een enorme potentie, maar er zijn nog veel problemen om te overwinnen. Ook zal een flinke strijd moeten worden gevoerd met de gevestigde bierbrouwer Myanmar Beer dat op dit moment 64 procent van de markt in handen heeft. Toch zag Heineken de afgelopen maanden geregeld haar afzet per maand verdubbelen. Naast Heineken is ook het Deense Carlsberg in het land actief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Navigation