Resultaten meten

resultaten meten

We kunnen het nog zo mooi en wollig maken, met mooie beloftes en leuk gekozen woorden, maar uiteindelijk draait alles wat je online doet om slechts 1 ding: resultaat. Daarin zijn zowel soft als hard targets te identificeren, maar het belangrijkste is dat je het uiteindelijk in de bedrijfsresultaten terugziet. Daarom is het essentieel om bij een campagne de meeteenheden in kaart te brengen en resultaten te meten. Het succes van onze campagnes wordt in de regel uitgedrukt in de volgende resultaten.

Views

Bij alle online advertenties, of het nu teksten of banners zijn, wordt allereerst gekeken naar het aantal views: hoe vaak is een advertentie bekeken? Vaak is het aantal views rechtstreeks verbonden aan het advertentiebudget. Op sommige platformen, zoals Facebook (zie ook hieronder), kan het aantal views ook groter of kleiner worden als gevolg van de manier waarop het publiek erop reageert.

Clicks

Een click is de eerste meetbare actie die een bezoeker van een website (met uitzondering van social media, waar andere acties mogelijk zijn) kan uitvoeren na het zien van je advertentie. Aan het aantal clicks kun je zien hoeveel kijkers daadwerkelijk naar de pagina achter de advertentie gegaan zijn.

CTR

CTR of Click-Through Rate is een percentage dat veel gebruikt wordt om de effectiviteit van een advertentie te meten. Het is niets meer dan een eenvoudig rekensommetje van het aantal clicks, gedeeld door het aantal views. Met andere woorden: welk percentage van de personen die de advertentie ziet, klikt erop?

Sales

De belangrijkste indicator voor een campagne is over het algemeen het aantal sales. Door met speciale codes te werken, kunnen we precies zien welk deel van welke campagne voor welk aantal sales heeft gezorgd. Zo kun je precies zien welk deel van de campagne goed scoort en kun je zelfs tussentijds bijsturen.

Op Facebook: shares, likes en tags

Minder sterke performance-indictatoren op Facebook zijn de shares, likes en tags. Hoe vaak wordt een boodschap gedeeld, geliket en in de reacties aan de naam van een persoon gekoppeld? Hoewel deze acties niet direct iets op hoeven te leveren, geven ze wel degelijk iets aan.

Op Twitter: favorites en retweets

Hetzelfde geldt voor favorites en retweets op Twitter. Laatstgenoemde kan voor een exponentiële stijging van het aantal views zorgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Navigation