Onderzoeken zijn nog altijd leidend voor ondernemers

Waar er tegenwoordig een enorme bak aan data te verkrijgen is vanuit allerlei bronnen, daar zijn een aantal klassieke methodes om de wensen van de doelgroep te kunnen bepalen nog altijd leidend. Dit is dan bijvoorbeeld het marktonderzoek, maar ook het brancheonderzoek en het klantonderzoek zijn nog altijd in grote mate belangrijk voor bedrijven. Dit geldt zelfs voor de meest hippe en vooruitstrevende bedrijven die op dit moment de wereld domineren. Daar zijn verschillende redenen voor aan te voeren. Onder andere de bewezen kwaliteit is één van die redenen. Dit zeggen verschillende experts op het gebied van ondernemerschap.

Het voorwerk voor een Tesla
Een merk dat als hip en vooruitstrevend bekeken kan worden is bijvoorbeeld Tesla. De fabrikant van elektrische auto’s is mede zo populair geworden omdat het nog altijd onderzoek doet onder de doelgroep. Het bouwen van een moderne auto is leuk, maar als het niet voldoet aan de wensen van de potentiële klant, dan is hij overbodig, zo redeneert men binnen het bedrijf. Hier kunnen veel bedrijven van leren. Het is immers nog altijd zo dat bedrijven ten onder gaan aan onvoldoende voeling voor de eigen doelgroep. Tesla probeert dit te voorkomen door regelmatig vragen te blijven stellen.

Wensen kenbaar maken
Het doen van marktonderzoek is vooral belangrijk omdat dit een manier voor het publiek is om wensen kenbaar te maken. Een goede ondernemer past zich hieraan aan. Veel ondernemers proberen echter vanuit een omgekeerde redenatie te werken. Zij willen graag dat het publiek de producten of diensten die zij aanbieden interessant gaan vinden. Wanneer dit niet het geval is onderzoeken zij echter niet wat hier de reden achter kan zijn. Dit is een fout die te vaak gemaakt wordt, zo stellen experts. Zeker ook wanneer de concurrent dit wel heeft begrepen en wel voldoende onderzoek doet. Dit gebeurt regelmatig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *