Marktonderzoek ook in de toekomst nog zeer belangrijk

Volgens verschillende experts is marktonderzoek ook in de komende periode nog zeer belangrijk. De toekomst van content marketing is nog altijd in het onderzoek te vinden zo menen zij. Sterker nog, een aantal van hen heeft oude modellen er weer bij gepakt om strategieën uit te zetten. De verschillende takken van onderzoek kunnen op zichzelf alweer leiden tot content. De uitslagen zijn immers altijd voer voor discussie en interpretatie. Om die reden is het dus ook in de komende jaren van groot belang dat bedrijven marktonderzoek blijven inzetten als instrument, zo stellen de experts.

Terug naar de klassiekers

Dit is natuurlijk allesbehalve nieuw. Het gebruik van onderzoeksresultaten in de communicatie wordt al vele tientallen jaren door allerlei bedrijven gedaan. Onderzoeksresultaten zijn bijvoorbeeld zonder uitzondering reden om een persbericht de deur uit te doen voor bedrijven. Zo kunnen zij communiceren hoe goed het gaat of hoe innovatief ze zijn. Dit is natuurlijk vooral te danken aan het feit dat cijfers veel geloofwaardigheid uitstralen en daardoor gemakkelijk voor veel aandacht kunnen zorgen. De werkelijke waarde van de resultaten doet er dan veel minder toe. Deze marketingtactiek heeft in meerdere decennia zijn waarde bewezen voor een flink aantal bedrijven.

Onderwerp van gesprek

Veel meer nog dan het ontdekken van de behoefte van de consument, zal het marktonderzoek ook de komende jaren vooral bedoeld zijn om als onderwerp van gesprek te dienen. Zelfs kleine onderzoekjes kunnen namelijk gemakkelijk ver reiken in de moderne tijden waarin bijvoorbeeld social media een belangrijke rol spelen. Het delen van de resultaten zorgt voor flink wat meer exposure dan menig ander marketinginstrument kan doen. Ook hier geldt dat de cijfers het een betrouwbaar gevoel meegeven. Bovendien is het verdwijnen van het persbericht tussen de zender en de ontvanger daarin een belangrijke stap vooruit gebleken. Bedrijven kunnen nu veel directer en veel sneller resultaat boeken met de onderzoeksuitslagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *