Is vloggen een handige marketingtool?

Als je niet bekend bent met vlogs, heb je de afgelopen tijd misschien onder een steen geleefd. Voor de duidelijkheid: een vlog is een weblog in de vorm van een video. Over het algemeen nemen vlogs de vorm aan van een persoonlijk dagboek, waarin de vloggers kijkers meenemen in hun leven. Vlogs kunnen speciale gelegenheden weergeven, bepaalde producten in de schijnwerpers zetten of vrij saai zijn – met titels als A Completely Average Day of Homey Day ter waarschuwing. Maar waarom zijn vlogs (en vloggers) ook nuttig voor verschillende marketingdoeleinden?

Vlogs zijn populair

Als je de kijkcijfers en de bedragen op de bankrekeningen van verschillende YouTubers ziet, is het niet onredelijk om ze de sterren van de toekomst te noemen. In sommige gevallen kunnen BY-ers (bekende YouTubes) niet eens de straat meer op. Het succes van vlogs en vloggers zit vooral in de authenticiteit en het intieme, herkenbare karakter van het medium. YouTubers zijn allemaal mensen zoals jij en ik, die op een gegeven moment op goed geluk besloten filmpjes op het internet te zetten. Omdat ze rechtstreeks de camera in kijken, heb je als kijker het gevoel dat je naar een vriend of vriendin aan het luisteren bent. Het laagdrempelige karakter van YouTube maakt daarnaast dat mensen in de voettreden van hun favoriete vloggers willen treden – bijvoorbeeld door dezelfde kleding te dragen of zelf een YouTubekanaal op te zetten.

De link tussen vloggen en marketing

Vlogs zijn in de laatste jaren veel professioneler geworden. Vloggen is tegenwoordig ook veel meer dan alleen een ‘dag in het leven van.’ Veel vloggers spelen bewust in op trends, actualiteiten en de wensen van zijn of haar doelgroep. Dit maakt van vloggers met een groot publiek de perfecte kandidaat om producten van grote merken promoten. Het voordeel van vlogs is dat ze meer impact hebben dan geschreven stukken. Daarnaast kun je in een vlog ook goed demonstreren hoe een product eruitziet en werkt. In de toekomst heeft een vlogger als rolmodel misschien wel een grotere geloofwaardigheid dan veel celebrities als het gaat om het aanprijzen van verschillende merken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>