Impreza WRX STi tegen Evo X

De twee grote rivalen in de categorie ‘Lelijk maar wel lekker’ zijn de Impreza WRX STi en de Lancer Evolution X. Maar welke van de twee opzichtige lelijkerds weet je met het grootste plezier over het asfalt te knallen? De Duitsers waren ons voor en hebben de vraag beantwoord.

Om te beginnen de Subaru Impreza WRX STi. Een vernuftig staaltje techniek verpakt in een niet zo aantrekkelijk jasje. Ondanks zijn altijd wat tegenvallende looks een zeer populair scheurijzertje onder de wat jongere garde. De voorgangers waren saai en lelijk bespoilerd, de nieuweling is zelfs zonder toegevoegd plastic al echt lelijk.

In het verleden maakte de motor alles goed. Volgens onze Duitse collega’s is dat bij de huidige Scooby ook het geval. De 300 pk die er tegenwoordig onder de kap zit, maakt de WRX STi tussen de 2800 en 8000 toeren een goede speelkameraad. Hij suist met gemak binnen de door de fabriek opgegeven 5,2 seconden naar de 100 en houdt pas op bij 250 kilometer per uur. Door zijn vernuftige vierwielaandrijvingsysteem en middendifferentieel ligt hij goed op de weg, al had het onderstuur wat minder gekund. Ten opzichte van zijn voorganger is hij in ieder geval flink beter.

Dan nu de Mitsubishi Lancer Evolution X. Ziet er ook niet heel ‘schoonfamilie-proof’ uit, maar oogt wel beter dan de Scooby. De Evo is niet netter, maar meer in harmonie. Hij is bovendien duidelijker herkenbaar dan de wat anoniemer vormgegeven WRX STi. Maar zoals al bleek: het draait niet om uiterlijk in deze test.

Met 295 pk moet de Evo op 5 pk zijn meerdere erkennen in de Subaru. Ook het koppen is met 366 Nm een stuk lager dan de 407 Nm van zijn rivaal. Al met al resulteert het in een sprint die slechts 0,2 seconde langer duurt en een top die 8 kilometer per uur lager is, dus waar gaat het nou helemaal over? Op de weg gedraagt hij zich lekkerder dan zijn concurrent. Onderstuur is de Evo X vrijwel totaal vreemd. Hij is ook meer in balans en geeft betere feedback aan de bestuurder.

Met welke van de twee moet je dus naar huis gaan volgens de Duitsers? De Impreza scoort hoger op zijn enorme voorwaartse snelheid en binnenruimte, de Evo is heer en meester in het bochtenwerk. Als je een fan bent van knallen in rechte lijn en praktisch bent ingesteld, dan wordt het dus de Subaru. Voor het pure rijplezier is een bezoekje aan de Mitsubishidealer de betere optie. Als het oog ook wat wil, kijk dan gewoon even verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *