Hoe hebben kleuren op verpakkingen invloed op consumentengedrag?

Verschillende kleuren oefenen een andere invloed op ons uit. Rood kan bijvoorbeeld staan voor urgentie, gevaar of passie en zwart voor luxe of duisternis. Blauw en wit worden vaak met hygiëne geassocieerd – de reden waarom ze op tubes tandpasta vaak de hoofdrol spelen. Omdat groen vaak in verband wordt gebracht met alles wat natuurlijk is, wordt deze kleur vaak gebruikt voor verpakkingen van biologische en duurzame producten. Het is ook niet voor niets dat de woorden ‘sale’ of ‘bonus’ vaak tegen een oranje of rode achtergrond worden weergegeven: kleuren hebben een sterke culturele en psychologische lading en zijn bovendien contextafhankelijk. Lees verder als je benieuwd bent naar de effecten van kleur op je gedrag als consument.

Verschillende associaties

De context bepaalt een groot deel van hoe wij reageren op de kleur van een bepaald product. Rood kan mensen activeren als het wordt geïnterpreteerd als kleur van de liefde, of juist doen stoppen als het gaat om een verkeersbord. Als de kleur zwart wordt gekoppeld aan de duisternis of de dood, kan het een negatief gevoel oproepen. Aan de andere kant raakt wordt zwart vaak gebruikt om de exclusiviteit en luxe van producten als parfum, wijn en sieraden te benadrukken. De aandacht van mannen en vrouwen wordt vaak getrokken door gendermarketing. Zo worden zwarte of (donkerblauwe) productverpakkingen voor mannen gemaakt en zijn roze verpakkingen vaak voor vrouwen bedoeld.

Aantrekkelijke groente

De kleur van de verpakking heeft zelfs invloed op de aantrekkelijkheid van groente. Dit blijkt uit een recent onderzoek van de Universiteit van Delft. De feiten: komkommers matchen het beste met lichtoranje, gele paprika’s met blauw, wortelen met oranje en tomaten met donkeroranje of donkerblauw.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *