Hennes & Mauritz toont uitstekende cijfers

De cijfers van de Zweedse modeketen Hennes & Mauritz zitten duidelijk in de lift. Zowel het eerste als het tweede kwartaal van dit jaar verliepen goed.

Groeiend H&M boekt stijgende omzet

Over heel 2015 werd een omzetgroei gesignaleerd van maar liefst 19 procent. Ook de winst van de keten schoot omhoog met meer dan 4,5 procent. H&M is nog steeds aan het groeien. In 2015 werden er wereldwijd 413 nieuwe winkels geopend. Eenzelfde streefgetal ligt er ook voor het lopende boekjaar, waarbij de focus vooral op Amerika en China zal liggen.

Goed eerste kwartaal 2016

Ook 2016 begon direct al goed. In de maand januari werd op jaarbasis al een omzetstijging van 7 procent gemeten. Een prima prestatie in een maand waarin een zondag meer viel dan in dezelfde maand het jaar ervoor. Uit nieuwe cijfers bleek inmiddels dat het tweede kwartaal ook als geheel door H&M met succes werd afgesloten. In dit kwartaal, dat bij H&M loopt van maart tot en met mei, werd een 5 procent hogere omzet gemeten. Wordt rekening gehouden met valutakoersen, dan resteert nog steeds een stijging van circa 2 procent.

Hoge mei-omzet

Wordt alleen naar de maand mei 2016 gekeken, dan werd in die maand zelfs een 9 procent hogere omzet geboekt. De omzetstijging loopt in lijn met die van een andere populaire kledingverkoper, Zara uit Spanje. Hier lag de omzet in de periode februari tot april 2016 zelfs 12 procent hoger en resteerde een nettowinst die met 6 procent steeg.

Aandeelhouders lopen niet warm

Ondanks de prima cijfers staan de aandeelhouders nog niet te springen. In 2015 daalde de koers van het aandeel H&M met 11 procent. Ook in 2016 wil het met de koers nog niet zo erg vlotten. Noteerde het aandeel op 1 januari nog 302,10 Zweedse kronen. Op vrijdag 17 juni sloot het op 244,60 Zweedse kronen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Navigation