Cijfers van Zalando schieten omhoog

Goed nieuws vanuit webwinkel Zalando. De omzet over het tweede kwartaal van 2016 schoot als een komeet omhoog.

Grote omzet- en winststijging

Dit kwam niet doordat klanten plotseling meer gingen besteden, integendeel de besteding per klant liep zelfs heel licht terug. De grote aanwas van nieuwe klanten was de oorzaak van het succes. Het gevolg was een stijging van de omzet met maar liefst een kwart. In het tweede kwartaal kwam deze omzet uit op 916 miljoen euro. Maar ook de nettowinst steeg fors. Die kwam over het tweede kwartaal uit op 51 miljoen euro, wat inhield dat hij ten opzichte van vorig jaar verdubbelde.

Ook forse investeringen

Toch investeert Zalando fors. De investeringen over 2016 zullen circa 200 miljoen euro gaan bedragen. Waar andere internetgiganten in zo’n geval vaak uitkomen op verlies, lukte het Zalando toch om prachtige winstcijfers te behouden. Op dit moment is de webwinkel bezig om stenen winkels aan zich te binden. Via een geavanceerd systeem zullen zij in de toekomst hun producten via Zalando kunnen aanbieden. Daarmee volgt Zalando hetzelfde spoor als Alibaba en Amazon en Bol, die ook steeds meer het middelpunt gaan vormen binnen een grote groep losse leveranciers.

Ook de vooruitzichten zijn uitstekend

De totale omzet van Zalando loopt inmiddels richting de 4 miljard euro. In modekringen wordt het bedrijf steeds meer toonaangevend. Aan het einde van het tweede kwartaal hadden al 18,8 miljoen klanten iets bij de webwinkel gekocht. Dat waren er ongeveer 2,5 miljoen meer dan een jaar geleden. Vooral Duitsland draagt sterk bij aan de omzet. Iets meer dan de helft ervan werd in dit land behaald. Zalando had de mooie cijfers enkele weken geleden al voorspeld. Inmiddels geeft het bedrijf aan dat het verwacht over heel 2016 een omzetgroei van 20 tot 25 procent te kunnen vasthouden. Naar verwachting zal hier een winstmarge bij passen van 4 tot 5,5 procent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *