Breekt waterstof door als energiebron voor auto’s?

De elektrische auto staat wereldwijd in de belangstelling en is ook flink in opkomst. Tegelijk wordt er ook minstens zo hard nagedacht over waterstof als alternatief voor minerale olie als energiebron.

Racen op waterstof

In Nederland zijn deze activiteiten vooral geconcentreerd rondom de TU Delft. Hier wordt hard gewerkt aan een raceauto op waterstof. Hij zal het gaan opnemen tegen raceauto’s op benzine, tijdens de Super Car Challenge die in augustus 2016 op het circuit van Assen wordt georganiseerd. De bedoeling is om waterstof zo op een aantrekkelijke wijze onder de aandacht te brengen bij een breed publiek. Tot nu toe rijden er pas zes auto’s op waterstof in Nederland en zijn er maar twee tankstations. De raceauto met de naam Forze 7 zal rijden met een topsnelheid van circa 220 kilometer per uur en met een accelaratie van 0 tot 100 km/h in minder dan 4 seconden.

Waterstofauto als energiecentrale

Een minstens zo creatief project is de inzet van waterstofauto’s als compacte energiecentrale. Bij de TU Delft wordt hiervoor een Hyundai ix35 gebruikt. Het is de bedoeling dat deze auto zelf schone energie aan het elektriciteitsnet kan leveren. Zo is het vermogen van de Hyundai voldoende om 10 huishoudens van elektriciteit te voorzien. Het idee doet een beetje denken aan het project van de Indiase autoproducent Eicher, die sinds kort de minipick-uptruck Multix produceert. Dit voertuig rijdt zelf op diesel, maar voorziet via een uitwendig stopcontact Indiase gezinnen op het platteland van stroom. Bij de waterstofauto wordt echter door de onderzoekers in een groter verband gekeken. Zo is het mogelijk om met overtollige windenergie waterstof te produceren. Bij een te lage productie van windenergie kan die waterstof dan weer omgezet worden in stroom. Met behulp van waterstofauto’s zou dit in de toekomst misschien op wijkniveau kunnen gebeuren.

Duitsland start met infrastructuur

Op het gebied van de waterstofauto pakt Duitsland op dit moment een voorsprong. Hoofdrol hierbij is weggelegd voor olieconcern Shell. Shell gaf enkele jaren geleden al aan toekomst te zien in waterstof als energiebron voor voertuigen. Vandaar dat het bedrijf besloten heeft om in de komende acht jaar vierhonderd tankstations door heel Duitsland uit te rusten met waterstof vulpunten. Het concern neemt hiermee het voortouw en hoopt dat autoproducenten en consumenten zullen volgen. Waterstof heeft als groot voordeel boven de stekkerauto dat de actieradius erg groot is. Hierin vindt nog verdere verbetering plaats. Zo verwacht Hyundai al in 2018 de opvolger van het huidige type ix35 te introduceren, met een actieradius die rond de 800 kilometer ligt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Navigation