Abonnementsverplichting de grootste ergernis

Het aan moeten gaan van een abonnement waarop de consument niet zit te wachten is de grootste ergernis van de Nederlandse consument. Dit komt vaker voor dan je misschien dekt. Je hebt iets nodig, maar om dit te krijgen moet je je inschrijven voor een nieuwsbrief. Of als je extra service wilt, dan moet je hier een contract voor afsluiten. Al dit soort problemen prijken bovenaan de lijst van grootste hindernissen die een Nederlandse consument moet overwinnen. Bovendien komen de abonnementen steeds vaker tot stand door agressieve verkooptechnieken. De consument heeft hier geen goed weerwoord op en zit er direct aan vast.

Wapenen tegen de verkoper
Het is echter wel heel goed mogelijk om je als klant te wapenen tegen de verkoper en zijn abonnementen. Dit komt omdat je als kopende partij allerlei rechten hebt. Bijvoorbeeld op het gebied van opzeggen. Hier zijn veel meer dingen mogelijk dan bij veel mensen bekend is. Zeker wanneer blijkt dat een abonnement onder druk is afgesloten. Het is dan wel belangrijk om hiertegen in opstand te komen. Hulp vragen bij instanties die hiervoor in het leven zijn geroepen is dan vaak de beste oplossing. Zij weten immers hoe zij dit soort zaken moeten aanpakken omdat zij hier voortdurend mee in aanraking komen.

Kwetsbare doelgroepen
Uit de onderzoeken blijkt ook dat de kwetsbare doelgroepen vaker getroffen worden. Dit is niet geheel tegen de verwachting in aangezien het de meest kwetsbare personen betreft. Een groep die hier bijvoorbeeld vaak in wordt getroffen is de groep ouderen in Nederland. Zij zijn vooral vaak kwetsbaar als de verkoop telefonisch wordt gedaan. De belangenverenigingen komen hier dan ook sterk tegen in opstand. Zo vinden zij het bijvoorbeeld noodzakelijk dat ouderen goed worden voorgelicht en zelfs getraind in het tegenwicht bieden aan de verkopers. De meeste organisaties zijn zelf al met dit soort cursussen aan de slag gegaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *